PAR-modellen

PARUnder vårterminen 2014 prövade vi PAR-modellen som är ett verktyg för att organisera kollegialt lärande i form av handledning. Lärarna blev grupperade två & två och så långt det var möjligt skulle paren bestå av en karaktärsämneslärare och en lärare i de gymnasiegemensamma ämnena. Genom att besöka varandra i undervisningen och arbeta med mallen för handledning med hjälp av rubrikerna Planering, Aktivitet och Reflektion fick vi alla en möjlighet till inblick i varandras vardag. Eventuellt kommer vi jobba vidare med denna modell framöver. Flera av de medverkande lärarna har varit försiktigt positiva till modellen och det gemensamma lärande och förståelsen för varandras verksamheter som den bidragit till. Det återstår att se om PAR-modellen kommer vara en del av vårt utvecklingsarbete framöver.

//Anna-Eva Olsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s