Gotska Sandön

Riksgymnasiet på Tullängsskolan har ett gäng elever som läser kursen Idrott och hälsa 2. Här följer nu en rapportering från kursens första utmaning: en 3-dagars resa till Gotska sandön vecka 35.

I det centrala innehållet utläser vi att kursen Idrott & Hälsa 2 t.ex ska innehålla upplevelsebaserade rörelseaktiviteter utomhus, hälsobegreppets grunder och motionsaktiviteter som sociala och kulturella verktyg. Vi idrottslärare funderade mycket fram och tillbaka på vad vi skulle kunna erbjuda våra elever. Vi ville ha naturen i fokus och samtidigt ville vi att alla elever skulle vara delaktiga i planeringen och känna att det här eller något liknande kan jag göra om själv. Gotska sandön blev vårt mål.

Det finns några saker som gör att Gotska sandön blir lite speciell. Det får nämligen bara vara 165 personer samtidigt på ön eftersom det är ett naturreservat. På Gotska sandön finns det ingen affär så det innebar att all mat behövde planeras, inhandlas och transporteras dit av oss. Det finns ingen hamn utan färjan lägger till där det passar beroende på väder, vind och sandförhållanden.

Efter flera förberedelseträffar var vi tidigt, tidigt, på onsdagmorgonen, på väg mot Nynäshamn för att ta färjan över till Gotska sandön. Båtresan tog 3,5 timmar. Sista biten längtade alla efter att få komma i land men innan dess så var vi alla med i en s.k. langarkedja för att se till att packning och mat så fort som möjligt skulle komma av båten.

Alla var förberedda på att landstigningen kunde ske på olika platser beroende på hur sanden skulle vara just den dagen vi ankom. För oss innebar det att vi fick vandra en mil för att komma till lägerplatsen. Innan vandringen startade åt vi lunchen som vi fått med oss från Tullängsskolans restaurang. Alla elever bodde i samma hus och turades om att sköta matlagning, disk och städning.

På torsdagen, efter frukost, hade vi gemensam genomgång av dagens aktiviteter. Varje matpar fick ansvar för att se till att stormkök, råvaror, vatten och bestick packades ner. Varje person skulle också ha hand om sin egen utrustning för dagen.

Lunchen lagade vi i solsken på stranden Las Palmas. Vi vandrade vidare till sälgömslet för att se om vi hade sådan tur att vi skulle få se sälar. Tyvärr blev det inte sälar i plural men EN säl såg vi. På tillbakavägen hann vi med ett intervallträningspass på stranden och bad, för de som vågade trotsa kyla och vågor. Efter kvällsmaten räknade vi ut att vi hade vandrat över en mil den här dagen också.

Fredagen startade med frukost och planering av dagen. Först var vi tvungna att ta reda på varifrån färjan skulle hämta oss. När vi fått information om att vi skulle gå en mil till Vinbukten så kunde vi planera resten. Det blev att städa, packa och laga lunch samt göra iordning matsäck. Sedan började vår tripp tillbaka mot fastlandet. På tillbakavägen var det nästan helt lugnt på havet vilket var skönt.

I Nynäshamn sa vi hej då till eleverna som åkte direkt hem och vi åkte mot Örebro. Vi var hemma ca 00.30 på lördagsmorgonen.

 

Det som nu kvarstår för oss idrottslärare är att bedöma enligt kunskapskraven:

  • att eleven kan med goda/med säkerhet och utförligt/utförligt och nyanserat rörelsekvalitéer genomföra friluftsliv
  • att eleven kan diskutera friluftsliv som socialt och kulturellt fenomen
  • att eleven kan beskriva innebörden av hälsofrämjande arbetssätt

//Alenka Horvat och Karin Hallin Ahlström, Idrottslärare

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s