Nya mentorer – nytt upplägg

I tidigare blogginlägg har jag haft funderingar på att göra lite annorlunda till kommande läsår med mentorskapet. Mentorer gör skillnad, bra mentorer gör mer skillnad och de bästa gör störst skillnad.

Lite mer än 10 nuvarande mentorer meddelade att de var intresserade av att ta sig an det delvis nya mentorskapet läsåret 15/16. För att verkligen ge mentorerna möjligheten att agera bra mentorer kommer vi att under läsåret 15/16 ha schemalagd mentorstid som är obligatorisk för eleverna.

Denna tid kommer att ligga i direkt anslutning till sektorns morgonmöten på tisdagar (om vi lyckas lösa det med schemat). På träffen diskuterade vi också uppdraget, dels om innehåll men också ramar och den totala arbetsbördan. De som är mentorer kommer få mindre av andra arbetsuppgifter, på så sätt ska den totala arbetsmängden inte förändras.

Nästa steg i denna process är att vi under Loka-dagarna i höst tillsammans formulerar uppdraget , dels för vår egen tydlighet men också för att eleverna ska veta vad de kan förvänta sig av just sin mentor. För att ha lite mer kött på benen inför dessa diskussioner kommer jag att lägga fram ett utkast med tankar och idéer om vad innehållet skulle kunna vara, detta kommer att finnas med då höstterminen drar igång efter en förhoppningsvis varm sommar.

När vi träffades så tittade vi också på detta filmklipp, inte ett ord men extremt tydligt hur en mentor kan arbeta för att nå resultat:

//Anders Adamson, rektor och processledare mentorskap

En tanke på “Nya mentorer – nytt upplägg

  1. Ping: Vilken vecka! | Utveckla – Handleda – Lära

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s