Vår breda bas

Jag har haft två intressanta och givande dagar i Uppsala på en konferens som arrangerades av SPSM. Även om konferensen i huvudsak handlade om språkstörning så anser jag att mycket av det som sades går att applicera på andra delar av skolans verksamhet. Ett exempel är Lena Hammars föreläsning som handlade om en tillgänglig lärmiljö. Utifrån en bild som visades under föreläsningen (se nedan) började jag fundera vidare kring vår egen verksamhet och inser att vi nog har en relativt tillgänglig lärmiljö. Bilden beskriver hur en bred bas av anpassningar och stimulans i den dagliga lärmiljön minskar behovet av mer omfattande insatser t.ex. åtgärdsprogram. Min reflektion är givetvis att vi kan bli bättre på detta, men det känns ändå bra att vi redan i dag har en bred bas att stå på.

VårbredabasI våra klassrum är det en självklarhet att eleverna har möjlighet till digitala lärverktyg, inläsningstjänst, individuella instruktioner, tydliga individuella planeringar och andra riktade insatser. Då vi har en bred bas som vi hela tiden vill förbättra minskas behovet av extra anpassningar och särskilt stöd. Det är viktigt att man som pedagog funderar över sin egen undervisning och ställer sig frågor som: är mina instruktioner tydliga, är lektionens struktur tydlig, vet eleverna syftet med uppgifterna? Med det förhållningssättet kommer vi alltid kunna främja en god lärmiljö och fortsätta förbättra vår bas.

//Sofia Klingberg, processledare Stöd och hjälpmedel

1 thought on “Vår breda bas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s