Mentorskapet i ny skepnad

vägSedan starten av höstterminen har vi vår nya organisation runt mentorskapet. Jag gick ju ut till all personal under vårterminen och frågade vilka som var på tårna för att jobba som mentor. Elva hugade lärare anmälde sitt intresse för det. Mentorskapet är precis som lektioner tillfällen till att mötas och det är just i mötet med elever vi kan göra skillnad, det är därför viktigt att även mötet elev-mentor är väl förberett så man kan göra skillnad.

Mentorsteamet träffas regelbundet och utbyter erfarenheter av sina framsteg, vilket i sig är en stor skillnad mot tidigare då denna typ av kollegialt lärande inte fanns i någon större utsträckning. Det vi just nu lägger lite extra vikt åt är att försöka definiera vad mentor skall jobba med och vad mentor inte ska jobba med. Dels för att det inte ska bli för mycket jobb men också för att se vad de som inte jobbar som mentorer ska göra i större utsträckning än tidigare. Det är ju så att det finns mängder av gemensamma arbetsuppgifter i en skolverksamhet och allt ska göras av oss som jobbar här, dessa arbetsuppgifter ska övrig personal ansvara för.

Vi räknar med att organisationen fullt ut ska vara förankrad och tydlig från och med vårterminens start. Så klart skulle det varit bra om detta redan var ett faktum men i tider av ständig förändring, tar det ibland mer tid och framförallt mer tydlighet innan nya strukturer sätter sig.

//Anders Adamson, rektor och processledare mentorskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s