Texter för ett gott bemötande

Det är nu bara några dagar kvar tills våra elever i årskurs tre och fyra ska stå redo för APL/praktik på företag runt om i Sverige. Det är elever inom Bygg, Måleri, El, Handel, Fordon och Transport. Om ytterligare en vecka är det sen dags för våra elever i årskurs två.

Sammanlagt handlar det om drygt 60 ungdomar som ska pröva på arbetslivet och till viss del vuxenlivet. APL – betyder ju arbetsplatsförlagt lärande, men det borde heta VTV, sa en av våra tidigare elever – ”välkommen till verkligheten”.

För att våra elever ska få ett bra bemötande på sina arbetsplatser försöker vi förbereda dem och företagen så bra som möjligt. En del i detta arbete består av att skicka företagen en informationstext om elevens funktionsvariation.

En text om dövhet, skriven av Ronny De Silva, en text om hörselnedsättning, skriven av Sara Selling, en text om kombinerad syn- och hörselnedsättning, av Anna Mollberg och Håkan Sikh och en text om språknedsättning, skriven av Hanne Uddling.

Jag har som APL-samordnare fått positiva reaktioner från företagen kring dessa texter och är glad och stolt över att de finns framarbetade, tänker att de nog kan vara användbara i flera sammanhang för att främja ett gott bemötande och öka kunskapen om dessa funktionsvariationer.

Här finner ni texterna:

Om dövblindhet

Om dövhet

Om hörselnedsättning

Om språknedsättning

//Rigmor Franzén Gustafsson, processledare Bemötande och Kommunikation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s